Inledning -

På denna sida går jag grundligen igenom alla de 850-bilar inkl. chassinummer som är byggda av racingteamet TWR- Tom Walkinshaw Racing i England år 1995 och 1996.

Denna sidan uppdateras då och då så fort jag vet något nytt som hänt varje chassi.

Så läs vidare!
 

Info >
Volvo 850 TWR Chassi #
850R5-001
SKROTAD
Historia >
Kördes i BTCC 1995 med Rickard Rydell och Tim Harvey bakom ratten.

Användes inledningsvis som en reservbil
1996 innan den konverterades till 1996-spec och kördes i 1997 års STCC med Picko Troberg Racing som team. Mattias Ekström bakom ratten slutade på fjärde plats i mästerskapet.

Bilen stod undanställd
tills finalen år 1998, då STCC Mantorp Park ägde rum och kördes av Patrik Ernstsson, som hade blivit erbjuden sitsen som en del av sitt pris för att han vann Volvo JTCC Junior-serien 1998. Ernstsson hade testat bilen innan och hade potential men var då inblandad i en olycka och förstörde bilen.

De som blev kvar tog Sportpromotion i Halmstad hand om och har fortfarande en del i lager. År
2000 så skrotades karossen (skrotningsintyg finns), drivlinan i bilen flyttades över till den tidigare oanvända karossen 850R6-
008 under 1999.

 
Bilens historia ordnat efter årtal med bilder >

TWR Volvo 850 Racing 1995

Tim Harvey/Rickard Rydell

PTR - Rydell Junior Team 1997

Mattias Ekström
 

 
Info >
Volvo 850 TWR Chassi #
850R5-002
Nuvarande ägarstatus: Volvo Polestar Racing.
Historia >
Kördes i BTCC 1995 med Rickard Rydell och Tim Harvey (mestadels) bakom ratten.

Bilen kom sedan till Sverige och Jan "Flash" Nilsson satt bakom ratten och körde hela STCC-säsongen 1996 i denna bil.

1997 så körde Jens Edman bilen, endast en tävling i slutet av STCC-säsongen.

Efter detta så användes bilen väldigt lite och togs sedan hand om av Jan "Flash" Nilsson som hade bilen förvarad i Karlstad hos Flash Engineering.

Bilen är i ett enastående skick, är helt komplett och raceready. Uppdaterades aldrig till 96-spec.

Hösten 2012 köptes bilen av Volvo Polestar Racing i Göteborg.

 

Bilens historia ordnat efter årtal med bilder >


TWR Volvo 850 Racing 1995

Rickard Rydell/Tim Harvey


Flash Engineering 1996

Jan "Flash" Nilsson










 

 
Info >
Volvo 850 TWR Chassi #
850R5-003
Nuvarande ägarstatus:
Sportpromotion.
Historia >
1995- Kördes av Rickard Rydell (mestadels) och Tim Harvey i BTCC 1995.


1996- Lånades bilen ut till Volvo Australia och kördes då av Peter Brock och Jim Richards i Australienska Supertouring klassen, då lackad helröd. Blev under säsongen uppdaterad till 96-spec.


Fortsättningsvis 1997 så körde Jim Richards bilen rödlackerad nästan alla tävlingar i klassen och lackerades om mot slutet av 1997. Strax därpå så lämnades bilen över till Cameron Mclean och Jan "Flash" Nilsson som körde bilen i ärorika Bathurst 1000 loppet. Man kunde känna igen bilen då den hade gula lyktor fram. Efter Bathurst kördes bilen de två kvarvarande tävlingarna i Aussie Supertouring championship av Tony Scott.

1998 så återvände bilen till Sverige, och togs då hand om av Sportpromotion. Bilen står i Halmstad och där har den förblivit sedan dess och har endast stripats av lite smått. Bilen kom med okänd anledning från Australien utan styrboxarna till motorn. Ingen vet var dem är och att få fram nya är nästintill omöjligt. Har inte rullat en meter sedan sista tävlingen på Amaroo Park 1997.

 

Bilens historia ordnat efter årtal med bilder >


TWR Volvo 850 Racing 1995

Tim Harvey/Rickard Rydell
 


Volvo Racing Australia 1996/97

Peter Brock/Jim Richards
 


Volvo Racing Dealer Team 1997

Tony Scott
 


Volvo Racing Dealer Team 1997

Cameron McLean/Janne Nilsson


 










 

 
Info >
Volvo 850 TWR Chassi #
850R5-004
Nuvarande ägarstatus: SKROTAD.
Historia >
Byggdes av TWR 1995. Användes som reservbil under 1995 men kom inte till användning förrän 1996:


Bilen blev förstörd av föraren Jamie Davies på Snetterton 1996. Davies hade anslutit sig som hastigast till teamet som en temporär ersättare åt Kelvin Burt, som för närvarande inte kunde tävla på grund av olyckan som skett på Oulton Park helgen innan. Där kraschade Kelvin Burt bilen med chassi nummer #R6-006.

Under första testet för Davies så körde han av i första kurvan och totalkvaddade bilen helt och hållet, räddningspersonalen fick kapa upp bilen för att få ut Jamie Davies och han blev utesluten ur teamet av självklara skäl.

Bild: Sutton images.

Bilens historia ordnat efter årtal med bilder >


TWR Volvo 850 Racing 1996

Jamie Davies

 


 


 
Info >
Volvo 850 TWR Chassi #
850R6-005
Nuvarande ägarstatus: Sportpromotion.
Historia >
Kördes av Rickard Rydell och Kelvin Burt i BTCC 1996.


1997- Bilen lånades sedan ut till Volvo Australia följande år, där kördes den av Jim Richards hela säsongen i Australienska Super Touring serien.

Och under tävlingen Bathurst 1000 1997 så körde Jim Richards i par med Rickard Rydell, de slutade på fjärde plats. Två tävlingar återstod i ATCC efter Bathurst och båda kördes av Jim Richards med denna bil.

Och våren 1998 så togs bilen hem till Sverige igen av Sportpromotion, där den har förblivit sedan dess.

Har sedan 2005 varit under renovering hos Sportpromotion.

Bilen har allt det bästa från både 850 och S40 monterat. T.ex. hjulhubbar från S40, fyrvägsdämpare, motorn är uppborrad till 2,2 liter hos UltraMotors i Sverige med mera.

Bilen är i ett enastående skick!

Bilen stod utställd på Halmstad Sports Car Show sommaren 2012.

 

Bilens historia ordnat efter årtal med bilder >


TWR Volvo 850 Racing 1996

Kelvin Burt/Rickard Rydell


Volvo Racing Australia 1997

Jim Richards
(Jim Richards/Rickard Rydell - Bathurst 1000)


 


 
Info >
Volvo 850 TWR Chassi #
850R6-006
SKROTAD (Ber om ursäkt för dålig bildkvalité, bilden är tagen från ett filmklipp)
Historia >
Bilen byggdes av TWR för BTCC 1996. Bilen användes av Kelvin Burt fram till deltävlingen på Oulton Park där bilen totalkvaddades, då körd av Kelvin Burt. (Bilderna är från ett filmklipp sekunderna före och efter kraschen, därav den dåliga kvalitén)

Några av delarna från bilen finns i Halmstad.

 

Bilens historia ordnat efter årtal med bilder >


TWR Volvo 850 Racing 1996

Kelvin Burt


 


 


 
Info
Volvo 850 TWR Chassi #
850R6-007
Nuvarande ägarstatus: Volvos Museum i Hisingen, Göteborg.
Historia >
Kördes av Rickard Rydell och Kelvin Burt i BTCC 1996.

1997 så körde Janne "Flash" Nilsson bilen hela säsongen i STCC och vann serien, och i slutet av 1997 så stripades bilen om i Halmstad till BTCC-utseendet. De bästa delarna togs det var på och sedan flyttades bilen till sin sista viloplats, som blev på Volvos Museum i Arendal, Göteborg som utställningsobjekt. Bilen skall enligt uppgift vara komplett dock inga fräscha grejer sitter i eftersom bilen skulle stå på museum. Bilen är i ett mycket fint skick, har monterat de dubbla fyrkolvsoken fram och den enda bilen med det riktiga utseendet för 1996.

Sedan ca år 2006 har bilen varit undanställd i lager p.g.a andra utställningsobjekt. Har varit utställd på någon enstaka mässa/PR-evenemang.

 

Bilens historia ordnat efter årtal med bilder >

TWR Volvo 850 Racing 1996

Kelvin Burt/Rickard Rydell


Flash Engineering 1997

Jan "Flash" Nilsson


Volvos Museum 2012


 
Info
Volvo 850 TWR Chassi #
850R6-008
Nuvarande ägarstatus: Företag i Italien.
Historia >
Chassit # 850R6-008 byggdes 1996 som en extra kaross och stod orörd fram till 1999, då den byggdes upp av de kvarvarande delarna såsom motordetaljer/drivlina från bilen med chassinummer 850R5-001. Motorn i sig var helt nyrenoverad. Bilen har full 96-spec med bl.a. dubbla bromsok fram.

Har aldrig tävlats med eller körts av Rydell eller Burt.

Bilen kom till Halmstad efter England 1996 och karossen stod undanställd, byggdes ihop 1999 och ägdes av Sportpromotion i Halmstad fram till 2003.

2003 så såldes bilen till norrmannen Svein Kristoffersen.

Något år senare köptes bilen av norska bilfirman Bengtson Autosalg. Bilen kördes på Rudskogen 2007.

2009 var bilen ute till salu på en känd annonssida av bilfirman som fraktat bilen till Göteborg. Säljaren förklarade för mig att detta var R6-008 och har aldrig tävlats med utan är helt i "mint condition".

Bilhandlaren Säljcenter i Örebro köpte bilen efter ca. en månad och hade bilen till salu länge för 400 000SEK i något år fram till våren 2012 då bilen såldes till ett italienskt företag som tänker tävla med bilen.

Kördes i november på Mugello Motor Fest 2012!

 

Bilens historia ordnat efter årtal med bilder >

2012

Säljcenter, Örebro

 

 

 

 
Info
Volvo 850 TWR Chassi # (Ex. TWR 850 Kombi 003)

Nuvarande ägarstatus: Bilhandlare, Holland.
Historia >
Denna bil kallas "Ringern" och har, tro det eller ej haft chassinumret R4-003. När TWR fick bestämde sig med att man skulle köra med 854 (sedankarossen) i BTCC 1996 så var man tvungen att ha en utvecklingsbil under vintern/våren. TWR fick inte tag i en sedankarossdelar i tunnplåt av Volvo med så kort varsel så man valde att göra det oväntade att bygga sedan av kombin. TWR lyckades få C-stolpar, tak, bakskärmar, baklucka etc. av Volvo. Fronten och vingen utvecklade TWR och bilen har nu en blandning med delar från 1994/1995 spec.

Ett sätt att känna igen "Ringern" är att avgassystemet går ut på vänster sida (som kombin) och inte i mitten som på R5-orna.

Bilen har aldrig tävlats med utan endast testats av Rydell/Harvey. Har varit medåkningsbil under 1995-2000. Utställd på många mässor med mera.

Efter detta så köpte Greger Petersson på Sportpromotion bilen av Volvo, som sedan i sin väg sålde bilen vidare till Johnny Haraldsson i Halmstad.

Bilen har använts flitigt och körts i England, Sverige, Canada, Italien mm endast som medåkningsbil. Alla platser och datum finns antecknat.

Bilen hann bli såld till Jan Påhlsson som hade bilen utställd på Vallåkraträffen 2003 och körde några varv med bilen på Ring Knutstorp 2002.

Bänkades på Tsmotor i Sverige innan den såldes till Holland år 2004 till Volvohandlaren Thom de Jong. Han använde bilen som en reklampelare i sin butik. Var länge till salu på en tysk annonssida för 67000Euro och såldes till en god vän till Thom de Jong i Holland.

 

Bilens historia ordnat efter årtal med bilder >


2009