Bilens Uppbyggnad -


När man pratar om en Volvo 850 TWR bil, då pratar man om en Super Touring bil. Super Touring hade ett klart helt annat reglemente än tex. grupp-A reglementet. Pratar man om grupp-A-klassen så gäller det för standardvagnsmästerskap menas i Super Touring-klassen var helt annat, för här tilläts stora ombyggnationer av chassi och kaross, då inom vissa gränser. Något man gjorde på Volvo 850:in var att man blev tvungen att bygga om hjulhus både i front och bak för att få in de stora 19 tums hjulen plus att få bilen såpass låg som den var. Man byggde avancerade skyddsburar som svetsades helt i kaross, man byggde om instrumentbräda helt i kolfiber, även dörrpaneler och andra instrumentpaneler samt konsoler byggdes helt i kolfiber, även tunnplåts dörrar, bakluckor, motorhuvar och framskärmar som var breddade och för att på så sätt hålla nere vikten. Motorn flyttades bak och ned max mot torpedväggen för att skapa en lägre och bättre tyngdpunkt, även föraren blev mer placerad inåt mitten och längre, bakom istället för framför B-stolpen.

Samma sak gällde även när man pratar om en Volvo S40 TWR bil.

Titta på bilderna nedan för att se exakt hur avancerat och vad fint ingenjörsbygge kan frambringa.
 
Bilder -

 

 

Specifikations Fakta för Volvo 850/855 TWR 1994-1996:



 

Chassi
Standard sedan 4-dörrars (Kombi 5-dörrars 1994) Volvo 850-kaross, förstärkt med TWR-designad skyddsbur i stål. Ombyggda hjulhus fram och bak.
 
Motor
Högpresterande TWR 2-liters motor med 5 cylindrar, 4 ventiler per cylinder. Cylindervolym: 1.999cc, Slaglängd: 73.9 mm. Cylinderdiameter: 83 mm.
 
Max effekt
215Kw, 290hk+ vid 8500rpm. Katalytisk avgasrening och en ljuddämpare monterat. Rostfritt hela vägen självklart.
 
Växellåda
TWR/Xtrac designad och utvecklad racingväxellåda. Sexväxlad sekventiell. Tryck framåt för att växla ner och dra spaken bakåt för att växla upp. Utbytbara utväxlingar.
 
Upphängning
Framvagn - TWR/McPherson coiloverfjäderben. Justerbar krängningshämmare bak och fram från cockpit. TWR-tillverkad subframe som bultades fast i originalfästen. Egentillverkade länkarmar med uniballs fram och bak. Egentillverkade uprights runt om med centrumbult.
Bakvagn - Modifierad Volvo Delta Link, Coiloverfjäderben. Trevägs/fyrvägs justerbara Öhlinsdämpare fram och bak.
 
Bromsar
Fram - AP-bromsok, oftast åttakolvsbromsok, - 355mm x 32mm diameters ventilerade AP bromsskivor.
Bak - Brembo- fyrkolvsbromsok - 278mm x 16mm diameters ventilerade Brembo bromsskivor.

AP Racing bromsvåg till höger om förarstolen för att kunna flytta bromskraften mellan fram- och bakbromsarna.
AP Racing 550 bromsvätska.

Kylning
Högeffekts vattenkylare i aluminium. Vatten/Oljekylare för motor och växellåda i fronten.
 
Styrning
94- TWR servopump driven av drivaxel, svårt att styra i låga farter. Kuggstångsstyrning, driven genom TWR 90 ° fasning box. Momo Corse ratt.
95- Elservopump från Renault modifierad för högre tryck.
Bränsletank
Behållare i gummi och kolfiber/kevlar av säkerhetsskäl. Tank rymmer 40 liter.
 
Fälgar:
BBS Racing fälgar 19tum x 8,25tum, gjutna/smidda i magnesium. Enkei Racing fälgar 19tum x 8,25tum breda.

855: OZ Racing 18tum x 8,25tum breda fälgar i magnesium.
 

Däck
1994-95: Dunlop Racing slicks och Intermedietes för regn.

96: Michelin racing slicks - 6 tillåtna per tävling, Michelin regn och intermedietes - 16 tillåtna per tävling.  
 

Övrigt
Kolfiber/kevlar racingstol och sexpunktsbälte samt ratt från Momo Corse, AP Racing pneumatiskt lyftsystem med 3 domkrafter.

Motorstyrsystem från Zytek och kommunikationssystem mellan bil och depå från Kenwood.

Föraren sitter på högersidan. Avgassystemet går ut på vänster sida på kombin och i mitten på sedanen.

Sprinklersystem med 3kg brandsläckare.

 

Front
Front och vinge utvecklade av TWR enligt BTCC reglementet med mått etc.
 


 
Specifikations Fakta för Volvo S40 TWR 1997-1999:



 

Chassi
Standard Volvo S40 sedan 4-dörrars kaross förstärkt med TWR-designad skyddsbur i stål och med side-impact system på förarsidan.

TWR framställde och designade ett speciellt aerodynamiskt system med mycket kolfiber och "venturitunnlar" i fronten, och aerodynamisk frontspoiler och vinge. Vingen uppdaterades efter varje år.

Ombyggda hjulhus fram och bak.
 

Motor
 Högpresterande TWR 2-liters motor utan turbo med 5 cylindrar, 4 ventiler per cylinder. Cylindervolym: 1.999cc, Slaglängd: 73.9 mm. Cylinderdiameter: 83 mm.
 
Max effekt
 317hk vid 8500rpm. Katalytisk avgasrening och en ljuddämpare monterat. Avgassystemet går ut i mitten bak på -97 och på höger sida -98-99.
 
Växellåda
TWR/Xtrac designad och utvecklad racingväxellåda. Sexväxlad sekventiell. Tryck framåt för att växla ner och dra spaken bakåt för att växla upp. Utbytbara utväxlingar. AP Racing kevlarkoppling.
 
Upphängning
Framvagn - TWR/McPherson coiloverfjäderben. Öhlinsdämpare fram och bak, fyrstegs justerbara. Fixerad krängningshämmare. Egentillverkade länkarmar fram och bak. Samt egentillverkade uprights(spindlar) med centrumbult.
Bakvagn - Multi-link. Justerbar krängningshämmare fram och bak från cockpit.
 
Bromsar
Fram - Brembo/APracing/Alcon åttakolvsbromsok - 355mm x 28mm diameters ventilerade Brembo bromsskivor, kolfiberbromsklossar från Endless.
Bak - Brembo/APracing fyrkolvsbromsok - 278mm x 16mm diameters ventilerade Brembo bromsskivor, bromsklossar från Endless.

AP Racing 550 bromsvätska.
Luftkylda bromsar fram och bak, med två intag i grillen bredvid airboxen, och under bilen.innan bakvagnen. Användes i bak mer som luftstyrning.

Styrning
Kuggstångsstyrning, driven genom TWR 90° fasning box. Sparco ratt med små rattar på som föraren kunde välja mellan olika "mappar" för motorstyrsystemet.
97-99: Elservopump från Renault modifierad för högre tryck ca 80bar.
Kylning
Dubbla frontmonterade vattenkylare. TWR olja/vatten temperaturväxlare.
 
Bränsletank
Behållare i gummi och kolfiber/kevlar av säkerhetsskäl. Tank rymmer 40 liter, FT 3-specifikation.
 
Fälgar
Smidda BBS magnesiumfälgar, 19tum x 8.25tum breda på Michelindäck racingslicks. Gjutna BBS fälgar för regn. Man tillät sex slicks och sexton mönstrade/regndäck per tävling.
 
Övrigt
Kolfiber/kevlar racingstol designad av Sparco och TWR, sexpunktsbälte från Sparco, AP Racing pneumatiskt lyftsystem (3 domkrafter på bilar byggda 94-97 och 4 domkrafter på 1998-99.) PI Research System 3+ monitorer för motor- och chassiparametrar. Radiosystem mellan förare och depå från Kenwood.

Föraren sitter på högersidan i TWR-bilarna byggda 1994-1997 och på vänstersidan i bilar byggda 1998-99.