Introduktion


Sidan är uppbyggd för att handla om Volvo 850 Super Touring och Volvo S40 Super Touring.


 
En introduktion -

 
Det hela började 1993 när Steffanssons Automotive byggde den röda prototyp bil för ett eventuell deltagande för Volvo i BTCC (British Touring Car Championchip). 850 racern visade sig ha vinnande potential redan i ett tidigt skede av utvecklingen. Senare visade sig valet av en kombibil väckte ett enormt värdefullt intresse, speciellt i media.

Denna 850 "BTCC" projekt bil är gjord av Steffanson Automotive i Göteborg, idag SAM AB.

När projektet, och samarbetet med Tom Walkinshaw på TWR Racing, formellt tillkännagavs hösten 1993 fanns det redan rykten att Volvo skulle göra det otänkbara och tävla med en kombi.

De två förare från början var den unge Rickard Rydell från Sverige och de erfarna nederländska tidigare Grand Prix racern Jan Lammers.

Alla rykten om denna kommande och nya deltagare i BTCC var hett stofft i media och även om Volvo 850 bilen inte någonsin hade tävlat så var samarbetet en stor framgång när det gäller kolumner i pressen.

Seriösa åtgärder ägde rum 1994 och 850 Racern visade ett utmärkt resultat i de snabba kurvorna, men hade uppenbara problem med långsamma kurvor. Detta gjorde bilen lämplig för banor som - Snetterton, Brands Hatch och Oulton Park. Fortfarande var bilen en framgång för laget och hade den vinnande potentialen.

Även om Jan Lammers lyckades att framträda sig och tävla väl så var detta det första och sista året av honom i BTCC. Han bestämde sig efter säsongen att överge Touring Cars "på grund av körstilen".
 
1994 så var 855 BTCC bilen högerstyrd, så
Rickard Rydell satt till höger i bilen.

Under vintern 1994/95 ändrades reglerna och det var nu tillåtet att tillverka och att passa in en aerodynamiska spoiler fram och bak på bilen. Tyvärr på grund av de nya reglerna som var skrivna gjorde det omöjligt att montera en bakre spoiler till kombin. Detta skulle ha varit och utgjort en enorm skillnad och det var uppenbart att Volvo skulle få byta till bil, då till sedanmodellen istället. För att fort börja bygga på en prototyp så fick inte TWR-stallet tag på sedan karossdelar i tunnplåt från Volvofabriken. Dem beslutade att bygga en 854(!) av reservkarossen för 1994-säsongen.

1995 BTCC säsong på Donington Park var Rickard Rydell i pole position för de båda dagarnas tävlingar. I runda två vann han Volvos första seger i BTCC och från sedan dess har han varit favorit och utmanare om titeln under hela året, så i en Volvo 850 sedan.

1996 tävlingssäsong kom Kelvin Burt och anslöt sig till laget. Laget var ännu mer förberett och det resulterade i pole position för Rickard Rydell i första loppet. Rickard hade sammanlagt 5 poles och 4 vinster över säsongen 1996.

Volvo var nära att det mål man siktat på när man slutade trea i märkesmästerskapet, då efter Audi och BMW. 1996
var i slutet för Volvo 850 i BTCC och nästa säsong skulle nya Volvo S40 ta plats i BTCC.

Några av de bilar Volvo mötte på banan i BTCC var följande:

 
- Audi A4 Quattro  - Honda Accord - Alfa Romeo 155 - Renault Laguna
- BMW 320i - Peugeot 406 - Nissan Primera - Vauxhall Vectra
- Ford Mondeo