När man pratar om en Volvo 850 TWR bil, då pratar man om en Super
Touring bil. Super Touring hade ett klart helt annat reglemente än tex. grupp-A reglementet. Pratar man om grupp-A-klassen så gäller
det för standardvagnsmästerskap menas i Super Touring-klassen var
helt annat, för här tilläts stora ombyggnationer av chassi och kaross, då
inom vissa gränser. Något man gjorde på Volvo 850:in var att man
blev tvungen att bygga om hjulhus både i front och bak för att få in
de stora 19 tums hjulen plus att få bilen såpass låg som den var.
Man byggde avancerade skyddsburar som svetsades helt i kaross, man
byggde om instrumentbräda helt i kolfiber, även dörrpaneler och
andra instrumentpaneler samt konsoler byggdes helt i kolfiber, även
tunnplåts dörrar, bakluckor, motorhuvar och framskärmar som var breddade och för att på så sätt hålla nere
vikten. Motorn flyttades bak och ned max mot torpedväggen för att skapa en lägre och
bättre tyngdpunkt, även föraren blev mer placerad inåt mitten och
längre, bakom istället för framför B-stolpen.
Samma sak gällde även när man pratar om en Volvo S40 TWR bil.
Titta på bilderna nedan för att se exakt hur avancerat och vad fint
ingenjörsbygge kan frambringa.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Specifikations Fakta för Volvo 850/855 TWR 1994-1996: |


• Chassi |
Standard sedan 4-dörrars
(Kombi 5-dörrars 1994) Volvo 850-kaross, förstärkt med TWR-designad
skyddsbur i stål. Ombyggda hjulhus fram och bak.
|
•
Motor
|
Högpresterande TWR
2-liters motor med 5 cylindrar, 4 ventiler per cylinder.
Cylindervolym: 1.999cc, Slaglängd: 73.9 mm.
Cylinderdiameter: 83 mm.
|
•
Max effekt |
215Kw, 290hk+
vid 8500rpm. Katalytisk avgasrening och en ljuddämpare monterat.
Rostfritt hela vägen självklart.
|
•
Växellåda |
TWR/Xtrac
designad och utvecklad racingväxellåda. Sexväxlad sekventiell. Tryck
framåt för att växla ner och dra spaken bakåt för att växla upp. Utbytbara utväxlingar.
|
•
Upphängning |
Framvagn - TWR/McPherson
coiloverfjäderben. Justerbar krängningshämmare bak och fram
från cockpit. TWR-tillverkad subframe som bultades fast i
originalfästen. Egentillverkade länkarmar med uniballs fram
och bak. Egentillverkade uprights runt om med centrumbult.
Bakvagn - Modifierad Volvo Delta Link, Coiloverfjäderben. Trevägs/fyrvägs justerbara
Öhlinsdämpare fram och bak.
|
•
Bromsar |
Fram - AP-bromsok,
oftast åttakolvsbromsok, - 355mm
x 32mm diameters ventilerade
AP bromsskivor.
Bak - Brembo- fyrkolvsbromsok - 278mm x 16mm diameters ventilerade Brembo bromsskivor.
AP Racing bromsvåg till höger om förarstolen för att
kunna flytta bromskraften mellan fram- och bakbromsarna.
AP Racing 550 bromsvätska. |
•
Kylning |
Högeffekts
vattenkylare i aluminium. Vatten/Oljekylare för motor och
växellåda i fronten.
|
•
Styrning |
94- TWR
servopump driven av
drivaxel, svårt att styra i låga farter.
Kuggstångsstyrning,
driven
genom
TWR
90 °
fasning
box.
Momo
Corse
ratt.
95- Elservopump från Renault modifierad för högre tryck. |
•
Bränsletank |
Behållare i
gummi och kolfiber/kevlar av säkerhetsskäl. Tank rymmer 40 liter.
|
•
Fälgar: |
BBS Racing fälgar
19tum x 8,25tum, gjutna/smidda i magnesium. Enkei Racing fälgar 19tum x
8,25tum breda.
855: OZ Racing 18tum x 8,25tum breda fälgar i
magnesium.
|
•
Däck |
1994-95: Dunlop
Racing slicks och Intermedietes för regn. 96:
Michelin racing
slicks - 6 tillåtna per tävling, Michelin regn och intermedietes -
16 tillåtna per tävling.
|
•
Övrigt |
Kolfiber/kevlar
racingstol och sexpunktsbälte samt ratt från Momo Corse, AP Racing pneumatiskt lyftsystem
med 3 domkrafter.
Motorstyrsystem från Zytek
och kommunikationssystem mellan bil och depå från
Kenwood.
Föraren sitter på högersidan. Avgassystemet går ut
på vänster sida på kombin och i mitten på sedanen.
Sprinklersystem med 3kg
brandsläckare.
|
•
Front |
Front
och vinge utvecklade av TWR enligt BTCC reglementet med mått
etc.
|
Specifikations Fakta för Volvo S40 TWR 1997-1999: |

• Chassi
|
Standard
Volvo S40 sedan 4-dörrars kaross förstärkt med
TWR-designad skyddsbur i stål och med side-impact
system på förarsidan.
TWR framställde och designade
ett speciellt aerodynamiskt system med mycket
kolfiber och "venturitunnlar" i fronten, och aerodynamisk
frontspoiler och vinge. Vingen uppdaterades efter
varje år.
Ombyggda
hjulhus fram och bak.
|
•
Motor |
Högpresterande TWR 2-liters motor utan turbo med 5 cylindrar, 4
ventiler per cylinder. Cylindervolym: 1.999cc,
Slaglängd: 73.9 mm. Cylinderdiameter: 83 mm.
|
•
Max effekt |
317hk
vid 8500rpm. Katalytisk avgasrening och en ljuddämpare monterat.
Avgassystemet går ut i mitten bak på -97 och på
höger sida -98-99.
|
•
Växellåda |
TWR/Xtrac
designad och utvecklad racingväxellåda. Sexväxlad sekventiell. Tryck
framåt för att växla ner och dra spaken bakåt för att växla upp. Utbytbara utväxlingar.
AP Racing kevlarkoppling.
|
•
Upphängning
|
Framvagn
- TWR/McPherson coiloverfjäderben. Öhlinsdämpare
fram och bak, fyrstegs justerbara. Fixerad
krängningshämmare. Egentillverkade länkarmar fram
och bak. Samt egentillverkade uprights(spindlar) med
centrumbult.
Bakvagn - Multi-link. Justerbar
krängningshämmare fram och bak från cockpit.
|
•
Bromsar |
Fram -
Brembo/APracing/Alcon åttakolvsbromsok - 355mm x 28mm diameters
ventilerade Brembo bromsskivor, kolfiberbromsklossar
från Endless.
Bak - Brembo/APracing fyrkolvsbromsok - 278mm x 16mm diameters ventilerade Brembo bromsskivor,
bromsklossar från Endless.
AP Racing 550 bromsvätska.
Luftkylda bromsar fram och bak, med två intag i
grillen bredvid airboxen, och under bilen.innan
bakvagnen. Användes i bak mer som luftstyrning. |
•
Styrning |
Kuggstångsstyrning,
driven
genom
TWR
90°
fasning
box.
Sparco
ratt
med små rattar på som föraren kunde välja mellan olika "mappar"
för motorstyrsystemet.
97-99: Elservopump från Renault modifierad för högre tryck
ca 80bar. |
•
Kylning |
Dubbla
frontmonterade vattenkylare. TWR olja/vatten
temperaturväxlare.
|
•
Bränsletank |
Behållare i
gummi och kolfiber/kevlar av säkerhetsskäl. Tank rymmer 40 liter, FT
3-specifikation.
|
•
Fälgar |
Smidda
BBS magnesiumfälgar, 19tum x 8.25tum breda på Michelindäck racingslicks.
Gjutna BBS fälgar för regn. Man tillät sex slicks och
sexton mönstrade/regndäck per tävling.
|
•
Övrigt |
Kolfiber/kevlar
racingstol designad av Sparco och TWR,
sexpunktsbälte från Sparco, AP Racing pneumatiskt lyftsystem (3
domkrafter på bilar byggda 94-97 och 4 domkrafter på
1998-99.) PI Research
System 3+ monitorer för motor- och chassiparametrar.
Radiosystem mellan förare och depå från Kenwood.
Föraren sitter på högersidan i TWR-bilarna byggda
1994-1997 och på vänstersidan i bilar byggda
1998-99.
|
|
|